آگاهی از برند چیست؛ اهمیت آگاهی از برند در رشد کسب‌وکارها

آگاهی از برند اولین مرحله آشنایی یک مخاطب با برند شماست. اما مهم است بدانید آگاهی از برند چیست و چطور به رشد کسب‌وکارها کمک می‌کند؟
این روزها بیش‌تر شرکت‌ها به دنبال فروش بیش‌تر محصولات و خدمات‌شان هستند، روش‌های زیادی هم وجود دارد تا شما بتوانید فروش سازمان یا کسب‌وکارتان را افزایش دهید. در سال‌های قبل کسب‌وکارها برای حفظ ارتباط بین مشتری و خودشان یک کارت ویزیت به هر مشتری می‌دادند یا شماره و آدرس مغازه را روی پلاستیک چاپ می‌کردند. از طرفی برای این که بتوانند ارتباط خودشان با مشتری را هم حفظ کنند به روش‌های مختلفی یک شماره تلفن از مشتری می‌گرفتند اما حالا که سهم زیادی از فروش به صورت آنلاین شده است چطور؟ آیا هنوز هم گرفتن یک سرنخ از مشتری امکان‌پذیر است و اگر امکان‌پذیر است آیا فایده‌ای هم دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم و آگاهی از برند را به شکل کاملی بررسی کنیم.

آگاهی از برند (brand awarness) چیست؟
قطعا برای شما هم پیش آمده است که به یک سوپرمارکت می‌روید و از فروشنده می‌خواهید تا یک بستنی از برند X به شما بدهد، این بدین خاطر است که شما آگاهی مناسبی از آن برند X دارید و مطمئن هستید که اجناس این برند از کیفیت معقولی برخوردار هستند. اگر محصولات و خدمات شما برای مشتری شناخته شده باشد احتمال فروش شما بیش‌تر می‌شود.
اگر به برخی محصولات بازار دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که بسیاری از آن‌ها در طی چند ده سال اخیر بسته بندی یکسانی داشته‌اند و همین امر یکی از مواردی است که باعث می‌شود مشتری در هر بار خرید با دیدن آن بسته‌ بندی به سراغ انتخاب آن برود چرا که از کیفیت محصول اطمینان دارد (بسته بندی بیسکوییت ترد، سس دلپذیر، بستنی‌های میهن، سویای سبحان، شیر پگاه از جمله این موارد هستند).

از دیگر مثال‌های این موضوع می‌توان به شرکت‌های «تاید» یا «پفک» اشاره کرد که محصولات این شرکت‌ها اینقدر بین مردم محبوب شدند که (برای مثال) مشتری‌ها در هنگام خرید از فروشگاه نمی‌گویند یک پودر شست‌وشو، بلکه می گویند یک تاید!
در حقیقت آگاهی درست از برند باعث می‌شود مشتری یک سرنخ از آن شرکت در ذهن داشته باشد و برای خرید مجدد به دنبال همان سرنخ برود. این سرنخ می‌تواند اسم آن محصول باشد یا حتی تصویر بسته‌بندی محصول. اگر مبانی آگاهی از برند به شکل اصولی در سازمان پیاده سازی شود می‌توان مطمئن بود که این برند یک مزیت رقابتی بسیار هوشمندانه به دست می‌آورد که به سادگی قابل کپی کردن توسط رقبا نیست.
آگاهی از برند یک گام بالاتر از شناخت برند قرار می‌گیرد و مشتری با شنیدن نام آن برند تمامی احساسات برند و حتی محصولات برند را به خاطر می‌آورد که این موضوع می‌تواند نمونه بارز اعتمادسازی بین مشتریان باشد.